وبلاگ دبیرستان شهید آیت کریت - طبس

وبلاگ دبیرستان شهید آیت شهرستان طبس روستای کریت

وبلاگ دبیرستان شهید آیت کریت - طبس

وبلاگ دبیرستان شهید آیت شهرستان طبس روستای کریت

معرفی روستای کریت(korit)

معرفی روستای کریت(korit)

روستای کریت جزء دهستان نخلستان است . نخلستان ، از دهستانهای بخش مرکزی شهرستان طبس می باشد . این روستا واقع در ۱۵ کیلومتری جنوب طبس...

روستای کریت جزء دهستان نخلستان است . نخلستان ، از دهستانهای بخش مرکزی شهرستان طبس می باشد . این روستا واقع در ۱۵کیلومتری جنوب طبس ، سر راه جاده  طبس – دیهوک واقع شده است بر طبق جدیدترین آمار، این روستا جمعیتی برابر ۴۳۳۳ نفر دارد ؛ که جزء پرجمعیت ترین روستاهای شهرستان می باشد .

در زلزله شهریور ۵۷ روستای قدیمی و تاریخی کریت که دارای بافت بسیار زیبا و دلنوازی بود از بین رفت. روستای کریت به کنار روستای قدیم منتقل شد. این مسئله باعث گردید که بافت قدیم که به حالت نیمه مخروبه است باقی بماند .

این محل از جنبه توریستی بسیار مورد توجه است که علاوه بر بازدید از آب انبارهایی که از تخریب زلزله سالم بجای مانده اند و قدمت آنها مربوط به دوره افشاریه است می توان اثر تخریب زلزله را به زیبایی در سطح روستا مشاهده نمود.

روستای کریت از دیرباز و در طول تاریخ به خاطر آبادانی و وجود مردمان بزرگ و مشاهیری که داشته همواره نقطه ای مهم و استراتژیک بوده بطوریکه در بعضی کتب قدیم از طبس به نام طبسین نام برده شده که یکی شهر طبس بوده و دیگری روستای کریت.

همچنین وجود سد تاریخی و مهم کریت که برای قرن ها بزرگترین سد قوسی جهان بوده نشان از هوش و ذکاوت مردمان این خطه و اهمیت استراتژیک آن بوده است.

طبق آمار رسمی جمعیت با سوادان کریت  ۸۶ درصد می باشد و این خود موید هوش و استعداد و فرهنگ دیرینه مردم این روستا است.

روستای کریت بعلت آب و زمینهای مطلوب دارای کشاورزی خوبی است . بنا بر گفتة یکی از روستاییان « حداقل اراضی زمینهای زیر کشت ۵۰۰ هکتار می باشد » . محصولات زراعی و باغی آنها عبارتند از :

گندم ـ جو ـ پنبه ( گاهی بجای پنبه محصولات جالیزی ) ـ خرما ـ پسته ـ مرکبات ـ سبزی ـ خربزه ـ کنجد ـ لوبیا و …

کریت قطب تولید سبزیجات در منطقه می باشد و طی سال های اخیر این مسئله باعث رشد و شکوفایی بیشتر اقتصاد بخش کشاورزی آن گردیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد